Skrevet 19. Dec, 2022 i Software Development, Atlassian, Atlassian Forge, Add-ons, Plugins, Apps, Jira, Confluence, af Thomas Peter Berntsen
Atlassian-platformen har været under rivende udvikling siden Translucent blev i 2005 blev første danske partner (og én af de første europæiske partnere).
I denne og kommende blogposts fortæller én af vores udviklere, der har været med fra starten tilbage i 2005, Thomas Peter Berntsen, om det nyeste pluginframework fra Atlassian, Atlassian Forge, og kaster et tilbageblik på den historiske udvikling hertil.
Atlassian Marketplace
En central komponent i Atlassians strategi har været udviklingen af en app store, Atlassian Marketplace, som er blevet en kæmpe succes for Atlassian selv, men ikke mindst også for Atlassians kunder.
Gennem Marketplace har Atlassian formået at skabe et stort og velfungerende økosystem af leverandører af apps, plugins, tilpasninger og integrationer til de elskede værktøjer fra Atlassian, som eksempelvis Jira og Confluence, der tilfører en masse forretningsmæssig værdi.
Eksempler på sådanne apps er Tempo Timesheets, som forbedrer mulighederne for tidsregistrering betydeligt, og BigPicture, der giver avancerede muligheder for program- og projektledelse.
Udviklingen gennem årene
Igennem årene har måderne, man som softwareudvikler har skrevet apps og pluginprodukter på, også ændret sig betydeligt.
Et af de største skifte er sket med Atlassians orientering mod cloud, hvor man er gået væk fra at tilbyde bl.a. Java-API’er og direkte databaseadgang (selvom det altid har været lidt fy at gøre) til tredjepartsudviklere og til at nu at tilbyde API’er, der er cloud-native, meget højniveau og mere styrede.
Atlassian Forge
Seneste skud på stammen er det cloud-native pluginframework Atlassian Forge, som har været under udvikling i nogle år, og som nu har en modenhed, der gør det velegnet til udvikling af mange forskellige typer plugins til bl.a. Jira Cloud og Confluence Cloud.
Atlassian Forge adresserer bl.a. følgende behov:
Indbygget hosting
Data tenancy ved Atlassian
En finkornet sikkerhedsmodel
Deklarativ udvikling af brugerflader (UI)
Fordel 1: Indbygget hosting
Den forrige generation af pluginframework, Atlassian Connect, som blev lanceret i 2014, havde som begrænsning, at server-delen af et plugins applikationskode ikke kunne afvikles i kontekst af Atlassian, men derimod måtte ske via en anden, hostet løsning; fx i AWS, Azure eller GCP.
Kravet om særskilt server-side compute resulterede i ganske komplekse teknologiske løsninger for selv relativt trivielle applikationer, hvilket ikke var optimalt for hverken udviklere eller kunder.
Atlassian adresserede behovet for light-weight server-side compute med Atlassian Forges serverless’ function-as-a-service (FaaS)-platform samtidig med, at det er muligt at kalde ud til eksterne tjenester sådan, som det kendtes fra Atlassian Connect.
Næste blogindlæg…
I næste blogindlæg vil vi dykke yderligere ned i hostingaspektet af Atlassian Forge og nørde nogle eksempler på, hvordan det gøres i praksis, samt beskæftige os med de tradeoffs, der er ved at benytte compute ved hhv. Atlassian og andre cloud-udbydere til sine plugins.
Skrevet 28. Oct, 2022 i Atlassian, Livet ved Translucent, Jira, Jira Software, Atlassian Cloud, ACE, af Thomas Peter Berntsen
Vi havde et godt møde, beværtet af Translucent i Incuba Pier Venue i Navitas-bygningen i Aarhus.
Daniel fra Translucent gav en præsentation om Digital/Agil transformation med Atlassians værktøjer (Jira Software, Jira Work Management, Confluence, Bitbucket m.fl.) samt en intro til et par nye produkter fra Atlassian, herunder Jira Product Discovery og Atlas.
Sessionen blev optaget, og I kan se videoen her:
Skulle I have lyst til at være med på det næste ACE-møde, kan I tilmelde jer på https://ace.atlassian.com/aarhus/ og modtage notits når de bliver frigivet.
Skrevet 2. Nov, 2021 i Atlassian, CVE, af Daniel Hostrup Eriksen
Atlassian frigav mandag aften CVE-2021-42574, som afdækker en sårbarhed i unicode-standarden. Den er relevant alle steder hvor man arbejder med kildekode i unicode, hvilket betyder at stort set alle Atlassians produkter - og mange andre, på tværs af industrier - er påvirkede.
Læs mere i Atlassians FAQ, hvor sårbarheden forklares i detaljer.
Hos Translucent er vi allerede i dialog med mange af vores eksisterende kunder, og vi står også klar til at hjælpe jer. Kontakt os gerne via mulighederne herunder for en uforpligtende snak.
Skrevet 6. May, 2021 i Atlassian, Jira, af Daniel Hostrup Eriksen
Atlassian Team ‘21 blev afholdt i den forgange uge og Translucent var selvfølgelig med. En af de helt store nyheder som vi ikke kan vente med at dele er Point A, et nyt initiativ som dækker over fem spændende nye produkter i Atlassian Cloud
Skrevet 16. Apr, 2021 i Atlassian, Jira, af Daniel Hostrup Eriksen
Jira er et stærkt værktøj til at understøtte agile processer og softwareudvikling, og som Atlassians bedst sælgende produkt er varianten Jira Software ekstremt bredt repræsenteret i mange danske og internationale virksomheder - ikke blot i udviklingssammenhænge, men også i et utal af andre kontekster på tværs af organisationen, såsom til generel opgave- og projektstyring.
Skrevet 9. Mar, 2021 i Atlassian, Events, Livet ved Translucent, af Daniel Hostrup Eriksen
Hos Translucent synes vi, at vi trænger til at se vores kunder og samarbejdspartnere i uformelle rammer, og vi inviterer derfor til et uforpligtende hangout/fredagsbar, hvor vi kan mødes som Atlassian-brugere og hyggesnakke om stort som småt. Networking, sludder, sladder, tips og tricks - det handler om god gammeldags dansk hygge!
Skrevet 10. Dec, 2020 i Atlassian, Atlassian Cloud, af Daniel Hostrup Eriksen
Redfin genopfinder ejendomsmæglerbranchen med Atlassian Cloud
Sådan omlagde USAs største mæglervirksomhed deres arbejdsgange, blev agile og migrerede til Atlassian Cloud, hvilket endte med at sænke omkostningerne, øge effektiviteten og frigive flere ressourcer til innovation.
Skrevet 13. Nov, 2020 i Atlassian, Jira Service Desk, Jira Service Management, af Daniel Hostrup Eriksen
En af de helt store udmeldinger fra Atlassian Team Tour 2020 var et navnskifte for Atlassians ITSM- og kundeservice-produkt, Jira Service Desk, til Jira Service Management. Navneskiftet signalerer en øget fokus på at imødekomme de ITSM-nære udfordringer og tilbyder mere agil tilgang til IT og samarbejde på tværs i organisationen.
Skrevet 19. Oct, 2020 i Atlassian, Jira, Confluence, af Daniel Hostrup Eriksen
Atlassian meddelte i slutningen af sidste uge, at der skrues drastisk op for Cloud-first strategien. Dette betyder en afvikling af Server-produkter (Data Center undtaget) med start i februar 2021 og endelig afslutning i februar 2024. Det har længe været et klart budskab fra Atlassian, at Cloud har den primære fokus, og nu sættes der altså streg under dette.